شناسه خبر : 105798
چهارشنبه 01 آذر 1402 , 12:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

داستان پرواز غریبانه یک شهید در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛

مصطفی، همکار شهیدی که از نو باید شناخت/تصاویر

پس از گذشت چهل و دو سال از شهادت "مصطفی بوالی" شهید شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در مراسمی از تمثال مبارک این شهید رونمایی و از وی تجلیل شد...

فاش نیوز - پس از گذشت چهل و دو سال از شهادت "مصطفی بوالی" شهید شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در مراسمی با حضور فرزند شهید، جمعی از نمازگزاران، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران فرودگاهی از تمثال مبارک این شهید رونمایی و از وی تجلیل شد.

  در این مراسم که داستان غریبانه عروج و شهادت شهید بوالی، توسط علامه زاده، مشاور امور ایثارگران در فرودگاه ها روایت شد، پس از گذر سالها رشادت های این شهید بیان شده و به دلاورمردی های وی پرداخته شد و او جزء لیست شهدای فرودگاه قرار گرفت.

  خبر واقعی بود اما کمی غیرقابل باور! شرح پرستوی عاشقی که اینگونه تا اوج پرواز کرد. پرواز هواپیمای هرکولِس سی- ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۶۰، حامل گروهی از فرماندهان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، که در یک غروب پائیزی از اهواز به مقصد تهران به پرواز درآمد.

 این پرواز حامل برجسته‌ترین فرماندهان وقت جنگ تحمیلی، برای ارائه گزارش موفقیت‌های عملیات ثامن الائمه، به محضر حضرت امام«ره» و فرماندهان عالی نیروهای مسلح عازم تهران بود؛ اما سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش، دقایقی قبل از فرود در فرودگاه مهرآباد تهران در منطقه کهریزک، منجر به شهادت برجسته ترین نیروهای ارشد نظامی کشور، شهیدان: ولی‌الله فلاحی، جواد فکوری، سید موسی نامجو، یوسف کلاهدوز و محمد جهان‌آرا شد.

 این پرواز برای همیشه ناتمام ماند و شوک بزرگی به بدنه نیروهای مسلح کشور در آن دوران حساس وارد کرد و ستاد مشترک ارتش، نیروی هوایی و وزارت دفاع را در یک روز با خلأ فرماندهان عالی رتبه مواجه نمود. هواپیما جمعا" حامل ۷۷ مسافر و خدمه و مجروحین و تعدادی پیکر مطهر شهدا نیز بود.

 یکی از مسافران غریب این پرواز، کسی نبود جز همکار عزیزمان مصطفی که شهادتش در سایه شهادت سرداران و فرماندهان ارشد دفاع مقدس در آن زمان در غربت ماند، تا اینکه پس از پیگیری های متعدد، بنیاد شهید شهادت این شقایق گلگون کفن را تائید نمود.

 اما غربت و مظلومیت این شهید در میان کارکنان صنعت هوانوردی کشور، چهل و دو سال به طول انجامید، تا اینکه یک تماس تلفنی در اواخر مهر ماه امسال، موجب رصد و پیگیری این جریان، توسط مشاور ایثارگران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مطالعه پرونده، استعلام موضوع از مراجع ذیصلاح و مراجعه حضوری به بنیادشهید استان البرز، و همچنین مصاحبه تلفنی با همکاران وقت این شهید عزیز و خانواده مکرم ایشان شد؛ و همگی حکایت از این واقعیت  داشت که از این تاریخ شرکت فرودگاه ها، میهمانی عزیز و یک قهرمان دیگر از تبار عاشورائیان را به شانزده شهید والامقام خود اضافه نموده است و عدد این لاله های سرخ را به هفده شهید رسانده است، تا برگ زرین دیگری بر نقش آفرینی و افتخارات فرودگاه ها و کارکنان مومن، متعهد، متخصص و انقلابی آن در دوران دفاع مقدس اضافه شود.

این شهید و میهمان عزیز، کسی نبود جز شهید مصطفی بوالی، متولد سال ۱۳۱۶ شهرستان بهبهان و آتش‌نشان ارشد فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان که به فرودگاه اهواز مامور شده بود و در تاریخ ۱۳۶۰/۷/۷ در حال مراجعت به تهران، در اثر سانحه سقوط هواپیمای سی130، به همراه جمعی از فرماندهان ارشد سپاه و ارتش، به شهادت رسید. روح بلند این شهید در جوار همسنگران شهید، مومنین و صلحا در گلزار بهشت زهرای تهران آرام گرفت.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

|| رضا علامه زاده

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi